5 grunner til at du bør velge digitalt regnskap
Kategori: Aktuelt
Digitalt regnskap er framtiden. Nei, forresten. Digitalt regnskap er nåtiden og framtiden – så her kan du like gjerne komme i gang, først som sist. Vi hjelper deg å komme i gang, holde trådene og senke skuldrene.
Her er fem grunner til at vi mener digitalt regnskap kan passe for akkurat din bedrift:
1. Du sparer tid og kostnader, samtidig som du bevarer (eller øker!) kontrollen.
Et digitalt regnskap i et skybasert system, gir deg rask oversikt og full kontroll. Automatiske prosesser gjør at tidsbruken på regnskap går ned. Ett eksempel er at fakturaer kommer rett inn i systemet med riktige detaljer på riktig plass. Du trenger da ikke å registrere KID eller andre betalingsopplysninger manuelt.
En annen tidsbesparende herlighet, er at både lønn og leverandørfaktura føres, godkjennes og betales rett fra systemet. Dermed trenger ikke opplysningene registreres flere ganger.
I det digitale regnskapet oppdateres tallene umiddelbart. Det betyr at du bevarer – og kanskje til og med øker – kontrollen, gjennom enkel oversikt på måned, termin og år, leverandører og kunder, bankbeholdning og mer.
2. Du får bedre innsikt i driften.
Gode digitale regnskapssystem gir deg direkte og umiddelbar tilgang til rapporter og informasjon. Det gjør at du kan følge med fra dag til dag på hvilke kundefaktura som blir sendt, og når de blir betalt. Og – du kan selvsagt også lage regler for automatisk påminnelse hvis det trengs.
I tillegg kan du lage rapporter som viser hvilke avdelinger eller områder som går bra eller dårlig. Her kan du altså få data som støtter magefølelsen, eller kanskje en aha-opplevelse for hvordan de ulike delene av bedriften din presterer.
Dersom bedriften ikke består av egne avdelinger, kan vi i Brainiacs bistå med å lage områder (produktgrupper, kundegrupper, geografiske områder el. l.) – og sette opp målinger og rapporter for disse.
3. Du får tilgang til regnskapet der du er.
Alt du trenger for å få tilgang til ditt digitale regnskapssystem, er en datamaskin eller nettbrett med internett.
Skybaserte system gjør det enkelt å jobbe hjemmefra eller på kontoret. Trenger du å få tak i spesifikk informasjon fra hytta eller på reise? Ingen problem! Du trenger ikke å laste ned og installere eller gjøre tidkrevende oppdateringer. Bare logg inn og bruk, enkelt og greit.
I tillegg har systemer som PowerOffice og Tripletex egner apper som lar deg gjøre enkle handlinger mens du er på farten, som å legge inn timer eller godkjenne faktura.
4. Du slipper å lete.
Digitale regnskapssystem som Tripletex og PowerOffice har gode søkefunksjoner som gjør det enkelt å finne tilbake til tidligere salg eller kjøp – uten å måtte lete i permer eller arkiv. Du kan sortere etter leverandører og tidsperioder, eller enkelt bla i bilagene som er ført på en gitt konto.
Dette kan vise seg svært nyttig hvis du skal gå tilbake for å se hva en vare kostet ved tidligere kjøp, hva en kunde handlet sist gang, eller hvis du lurer på hvilken leverandør du kjøpte et bestemt verktøy fra.
5. Du kan slippe unna kjedelig dobbeltarbeid.
Har du et fagsystem som fungerer kjempebra? Flott! Kobler du det sammen med PowerOffice eller Tripletex, kan informasjonen overføres mellom systemene.
Noen bedrifter har fagsystem der ansatte også registrerer timer, prosjekter eller fakturerer (dette er selvsagt også mulig å gjøre direkte i PowerOffice eller Tripletex). Dette er informasjon som med en god integrasjon enkelt kan overføres til regnskapssystemet.
Poenget er: Unngå dobbeltarbeid! Brainiacs er en forkjemper for å benytte riktig system til riktig jobb, nettopp for å slippe å legge inn informasjon flere ganger. Når mennesker snakker godt sammen, gjør vi en bedre jobb. Sånn er det med systemer også.
Uavhengig om du benytter PowerOffice eller Tripletex, knytter vi regnskapssystemet opp mot banken din. Etter at faktura og betaling er godkjent av den som har myndighet, sendes den direkte til banken for betaling. Fiks ferdig! Og det beste av alt: Aldri mer manuell tasting av KID-nummer.